Založ si blog

Čiernočierna tma

„Temnota nemôže vyhnať tmu: dokáže to iba svetlo. Nenávisť nemôže vytlačiť nenávisť: to môže urobiť iba láska.“
Martin Luther King Jr.

Premýšľal som, o čom by mohla byť dnešná úvaha. Politika ani súčasná situácia okolo korona šialenstva nie sú témy, ktoré by ma prinútili sadnúť si a zosmoliť niekoľko slov do súvislej zmysluplnej vety. Áno, týka sa ma to, psychicky sa pripravujem na tohtotýždňový test môjho nosa, ale to je tak asi všetko. Aj tak viem, že jediný hodnoverný údaj, ktorý z toho vznikne, bude hĺbka nosnej dutiny. V milimetroch, nech je to číslo čo najväčšie.

Čo sa ma ale týka určite, je tma, ktorá si sadla nad našu krajinu a nieto toho, kto by priniesol svetlo, aby ju rozohnal.

Už ako dieťa som mal panický strach z tmy. Vyvolávala vo mne niečo tajomné a desivé. Nie nadarmo sa hovorí, že zlo prichádza pod rúško tmy. Možno aj ovplyvnený prečítanými rozprávkami, kde sa to hmýrilo rôznymi strašidlami, démonmi, zlými strigami a inými nečistými silami, som sa bál večer čo večer zaspať. Myšlienka, že zavriem oči a okolo mňa sa rozprestrie nepreniknuteľný závoj tej čiernočiernej farby, ktorá už nikdy nemusí zmiznúť z môjho života a ja sa stratím v nekonečne, kde nebude nič iné, len ja a tmúca tma, ma strašila. V jeden večer som sa pokúsil so svojím strachom z tmy vybabrať. Len čo ma mamka uložila do postele a zhasla v izbe svetlo…som sa rýchlo poobzeral okolo seba. Dych sa mi zrýchlil. Tma! Rýchlo som si schoval hlavu pod prikrývku. Mamáááá…aj tam tma! Bleskovo som vykukol. Pohľad mi padol na okno. Vtedy som ho zbadal. Z ďalekej oblohy sa pomedzi dierky v záclone drali do izby tenučké lúče svetla. To mesiac nazeral dovnútra. Usmieval sa na mňa milým deduškovským úsmevom a akoby (alebo naozaj?) sa mi prihováral.

„Neboj sa maličký. Tma nie je skutočná, je to len pocit, predstava. Ona je vlastne len akýsi môj plášť a ten vôbec nie je čierny. Je taký, akým ho chceš vidieť. Má byť biely? Bude biely. Žltý? Nech je po tvojom.“ Vystrel ku mne svoju dlhočiznú ruku a dotkol sa ma.

Skutočne. Pomaly sa moja čiernočierna tma začala meniť na tmu hrajúcu tónmi rôznych farieb. Odvtedy je tma moja spoločníčka. Hoci mám pred ňou stále rešpekt a nerád sa túlam sám nočnými ulicami, viem, že pod jej rúškom mi nič zlé nehrozí. Verím jej, tak ako verím ľuďom. A hoci sa teraz naše srdcia naplnili zlobou a nenávisťou jedného voči druhému a všetkých proti všetkým, verím, že to čoskoro skončí. Pretože ten lúč svetla, ktorý tou tmou preniká, dotýka sa našich sŕdc a zapaľuje v nich plamene lásky. Človek je tvor citlivý. Nenávisť by nemala mať u nás miesto. Strach by mala vystriedať odvaha pozrieť sa pravde do očí, odvaha vystrieť ruku a podať ju tomu, kto sa po tej ruke naťahuje. A možno si to práve ty, čo najviac kričíš, kto pomoc potrebuje. Tak ju neodmietaj a chyť sa. Čo ak je to tvoja posledná šanca zbaviť sa tej čiernočiernej tmy?

Neobyčajne obyčajné Vianoce

24.12.2020

Zvláštny rok napätia, neistôt a nepredvídaných zmien sa blíži k svojmu koncu. Áno, odrazu nachádzame čas prehodnocovať a zamýšľať sa. Nič nemusíme robiť rýchlo, okolnosti nás prinútili spomaliť. Situácia, v ktorej sme sa nechtiac ocitli, nás nabáda viac ako inokedy byť obozretnými, ohľaduplnými a obrniť sa vysokou dávkou tolerancie a empatie voči iným. Mnohí z [...]

Nehľadaj pravdu – pohľad zvnútra (recenzia knihy)

25.10.2020

Keď ma pred niekedy v decembri minulého roku oslovila Zdenka Wenzlová Švábeková, či by som sa nepodujal spolupodieľať sa na jej novej knihe NEHĽADAJ PRAVDU ako redaktor a korektor, vyrazila mi tým dych. Nie preto, žeby som sa na túto ťažkú a zodpovednú úlohu necítil, milujem výzvy a toto bola výzvy z kategórie vysnívaných, ale preto, že poznám Zdenkin štýl písania, [...]

Šťastie

11.10.2020

Dnes som mal na sociálnej sieti kratučkú dišputu so spisovateľkou a poetkou Zdenkou Wenzlovou Švábekovou na tému Šťastie. Teda, aby som bol úprimný, vyprovokovala ma k nej svojimi veršami, teda najmä začiatkom. Šťastie si zdriemlo, snáď aj zaspalo úplne. Následne po tom, čo som sa jej opýtal, či s aj z nej stáva Hľadač(ka) šťastia, keďže spolu píšeme román [...]

Joe Biden, Barack Obama

Štyria prezidenti v New Yorku. Biden s Obamom a Clintonom zozbierali 25 miliónov USD, Trump bol na pohrebe policajta

29.03.2024 07:11

Americká prezidentská kampaň vo štvrtok večer dostala do New Yorku štyroch amerických prezidentov.

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo vyše 20 ľudí, informovala DPA.

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

juliendan

V knihách je zachytená múdrosť tohto sveta.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 20
Celková čítanosť: 35988x
Priemerná čítanosť článkov: 1799x

Autor blogu

Kategórie