Založ si blog

Nezabudnuteľný advent

Advent sa nám prehupol do svojej druhej polovice, zajtra zapálime na adventnom venci tretiu sviečku. Volá sa Priateľstvo. Tento pojem vnímame okolo seba v rôznych podobách. Vždy však znamená to isté. Aristoteles povedal: „Nič nie je v živote tak potrebné ako priateľstvo.“ Všetci po ňom túžime, po skutočnom priateľstve.  V poslednej dobe mám veľké šťastie byť účastníkom nádherných chvíľ, ktoré doslova chytajú za srdce. Dnes som mohol jednu takú chvíľu fotiť. Priznám sa vám, so slzami v očiach.

Kým vám prezradím o čo išlo, dovoľte mi predstaviť vám jednu mladú slečnu. Krásnu. Zoznámil som sa s ňou asi pred tromi mesiacmi. Virtuálne, písal som o nej na webovú stránku občianskeho združenia, ktoré založili tri skvelé baby. Baby, ktoré už v živote toho dosť dokázali. Pokojne by mohli sedieť doma pred televízorom s kávou v ruke a relaxovať. Ony nie. Rozhodli sa pomáhať iným. Názov združenia je rovnaký, aký nesie v svojom názve básnická zbierka jednej z nich, našej Zdenky Wenzlovej Švábekovej. Okrem nej sú v ňom Renátka Peková a Helenka Šalingová. Snáď ma nezmlátia, že som to prezradil. Ale vrátim sa k onej dievčine, ktorá sa v dnešný deň stala stredobodom mojej pozornosti.

Druhýkrát som ju stretol, teraz už v priamom prenose face to face, ako hovoria Maďari, čo vedia po anglicky, na krste Zdenkinej knihy NAPOSLEDY PLAČEM. Sedela vo svojom kresle na kolieskach a krásne sa usmievala. Z jej tváre sa zračila obrovská radosť zo života a chuť biť sa so svojimi problémami. Prečo? Každý z nás nesie svoj kríž. Vraj taký, aký uvládze. Kristínka, lebo tak sa táto dnes už dospelá slečna volá, vládze viac než hocikto iný, jej kríž je nesmierne ťažký, no ona ho nesie s gráciou človeka, ktorý sa nikdy nevzdáva.

Obrázok: Zdenka Wenzlová Švábeková (druhá zľava),
Richard Hattala (tretí zľava), Kristínka Hattalová (na vozíčku)

zdroj: Zdenka Wenzlová Švábeková

 

Keď ma Zdenka poprosila, či by som ju dnes dopoludnia nesprevádzal na stretnutie s Kristínkou Hattalovou, neváhal som ani sekundu. Odložil som všetko, čo som mal rozrobené, bokom a tešil som sa. Keby ste videli to, čo ja, slzili by ste rovnako. Stretnutie dvoch žien. Obe ťažko skúšané osudom. Priateľky. Ich objatie uprostred parkoviska pred Ikeou stálo za to. Z Kristínkiných úst vychádzali nezrozumiteľné zvuky, no na počudovanie ja som im rozumel. Kričala radosťou, že vidí svoju skvelú priateľku. A Zdenka? Videl som ju už neraz niekomu darovať svoje objatie plné lásky. Objatie, ktoré dokáže zázraky. Toto bolo iné, čarovné, ako čas blížiacich sa Vianoc. Musel som sa otočiť, aby nevideli, že aj taký chlap ako ja, pri tomto pohľade úplne zmäkne. Až tak, že sa mu v očiach objavia slzy.

Kristínka Hattalová, od dnes sa považujem za Tvojho priateľa. Predpokladám, že nebudem jediný, že sa ku mne pridajú ďalší a budeme Ti pomáhať. Adriana Hattalová, Richard Hattala, ste vzácni ľudia. Staráte sa o svoju dcérku ako o najvzácnejší poklad sveta. Tohoročný tretí advent si budem pamätať navždy. Zdenka, ďakujem.

Neobyčajne obyčajné Vianoce

24.12.2020

Zvláštny rok napätia, neistôt a nepredvídaných zmien sa blíži k svojmu koncu. Áno, odrazu nachádzame čas prehodnocovať a zamýšľať sa. Nič nemusíme robiť rýchlo, okolnosti nás prinútili spomaliť. Situácia, v ktorej sme sa nechtiac ocitli, nás nabáda viac ako inokedy byť obozretnými, ohľaduplnými a obrniť sa vysokou dávkou tolerancie a empatie voči iným. Mnohí z [...]

Čiernočierna tma

26.10.2020

„Temnota nemôže vyhnať tmu: dokáže to iba svetlo. Nenávisť nemôže vytlačiť nenávisť: to môže urobiť iba láska.“ Martin Luther King Jr. Premýšľal som, o čom by mohla byť dnešná úvaha. Politika ani súčasná situácia okolo korona šialenstva nie sú témy, ktoré by ma prinútili sadnúť si a zosmoliť niekoľko slov do súvislej zmysluplnej vety. Áno, týka sa ma [...]

Nehľadaj pravdu – pohľad zvnútra (recenzia knihy)

25.10.2020

Keď ma pred niekedy v decembri minulého roku oslovila Zdenka Wenzlová Švábeková, či by som sa nepodujal spolupodieľať sa na jej novej knihe NEHĽADAJ PRAVDU ako redaktor a korektor, vyrazila mi tým dych. Nie preto, žeby som sa na túto ťažkú a zodpovednú úlohu necítil, milujem výzvy a toto bola výzvy z kategórie vysnívaných, ale preto, že poznám Zdenkin štýl písania, [...]

OSN / Organizácia spojených národov /

USA vetovali palestínsku žiadosť o plné členstvo v OSN. Agresívna politika, zúri Abbás

19.04.2024 10:38

Palestínska samospráva vo štvrtok odsúdila Spojené štáty za vetovanie palestínskej žiadosti o plné členstvo v OSN a označila to za "agresiu", ktorá tlačí Blízky východ k "priepasti".

Spišský hrad

Oprava Spišského hradu sa tak skoro nezačne. Šimkovičová nariadila zopakovať súťaž

19.04.2024 10:30

Úspešný uchádzač vraj neposkytol v zákonnej lehote riadnu súčinnosť a požadované dokumenty.

strategický bombardér Tu-22M3m pád ruského lietadla, vojna na Ukrajine

VIDEO: Zostrelili sme Rusom strategický nadzvukový bombardér, hlási Ukrajina. Moskva priznala stratu

19.04.2024 10:20

Podľa ukrajinskej vojenskej rozviedky (HUR) bol bombardér zostrelený v oblasti 300 kilometrov od Ukrajiny.

bytovka, Čadca

Bytovku z centra Čadce idú zrovnať so zemou. Kam pôjdu jej obyvatelia?

19.04.2024 10:03

Problémový dom chce zdemolovať vlastník, hoci tam stále žijú niekoľkí ľudia. Náhradné bývanie hľadajú ťažko, mesto sa im snaží pomôcť.

juliendan

V knihách je zachytená múdrosť tohto sveta.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 20
Celková čítanosť: 36055x
Priemerná čítanosť článkov: 1803x

Autor blogu

Kategórie