Založ si blog

Deň otcov

Dvadsiaty prvý jún je v kalendári označený ako Deň otcov. Takto si na toho môjho spomínam ja…

Kedysi dávno, ešte za mojich detských čias, som neraz ráno zašiel do lesov v okolí mojej rodnej dedinky učupenej pod Sincom. Hríbov tam vždy rástlo neúrekom. Len to ste ich nesmeli ísť hľadať s naším otcom. Tomu sa v chôdzi nedalo stíhať.
Otec bol štíhly, vysoký chlap, samá šľacha, zocelený prácou v poľnohospodárstve. Fajn chlapík. Umrel, keď mal osemdesiatdva rokov. Ešte niekoľko týždňov pred smrťou mastil s nami karty, mariáš a nemali sme šancu nad ním vyhrať.
Musím sa usmiať pri spomienke na otcove návštevy u mňa v izbe. Často len tak vošiel, pohodlne si sadol do kresla a tíško ma pozoroval ako píšem. Tváril som sa, že ho nevidím. Vedel som, prečo sa zastavil a že sa o chvíľku ozve.
Postavil sa, podišiel ku mne a vždy sa ma opýtal, či mám veľa práce. A po chvíľke ticha sa opýtal ešte raz…či nemám nejaké drobné, že sa chce prejsť dole do dediny na pohárik a že mu mamka nechce dať. Vždy som mlčky kývol, že áno, že chápem jeho problémy a ukázal som mu rukou na tmavomodrú sklenenú misu na ovocie, položenú na nízkej skrinke pri dverách. Nespomínam si, žeby v tej mise bolo niekedy nejaké ovocie. Tá misa mi slúžila na odkladanie drobných.
Neznášam mince v peňaženke a už vôbec nie vo vrecku. Zakaždým, keď som odniekiaľ došiel domov, som do tej misy odľahčil peňaženku od mincí. Dával som ich tam pre otca. Nemôžem sa sťažovať, mal som šťastie na rodičov. Mamka bola fajn, len dokázala občas vybuchnúť. V jej žilách kolovala aj maďarská krv a príslovečný maďarský temperament sa v nej nezaprel. Mal som ju veľmi rád a viem, že aj ona mňa. Ale otec, ten bol neskutočný, úžasný človek. Veľmi ťažko znášal naše sklamania a veľmi sa tešil z našich úspechov. Vedel krásne spievať a ešte krajšie rozprávať. Mal vynikajúci pozorovací talent a pamäť mu slúžila až do jeho smrti. To sme si vždy, keď sme boli malí, posadali okolo neho a s otvorenými ústami sme počúvali jeho príbehy z vojny. Aj z tej druhej svetovej. Čo na tom, že s odstupom času si myslím, že polovica z tých príbehov, ak nie všetky, bola vymyslená. Fantáziu, schopnosť vyrozprávať príbehy, som určite zdedil po ňom. Často na neho spomínam, najmä s kamarátom krčmárom. Na to, ako otec sedával v kúte krčmy. Sám, pred sebou pohárik vodky, pozoroval ľudí. Jeho smrť ma veľmi zasiahla. Zrazu sa misa na ovocie začala napĺňať mincami a nemal ich kto míňať. Tá misa je na tej skrinke pri dverách stále. Aj mince v nej.

Neobyčajne obyčajné Vianoce

24.12.2020

Zvláštny rok napätia, neistôt a nepredvídaných zmien sa blíži k svojmu koncu. Áno, odrazu nachádzame čas prehodnocovať a zamýšľať sa. Nič nemusíme robiť rýchlo, okolnosti nás prinútili spomaliť. Situácia, v ktorej sme sa nechtiac ocitli, nás nabáda viac ako inokedy byť obozretnými, ohľaduplnými a obrniť sa vysokou dávkou tolerancie a empatie voči iným. Mnohí z [...]

Čiernočierna tma

26.10.2020

„Temnota nemôže vyhnať tmu: dokáže to iba svetlo. Nenávisť nemôže vytlačiť nenávisť: to môže urobiť iba láska.“ Martin Luther King Jr. Premýšľal som, o čom by mohla byť dnešná úvaha. Politika ani súčasná situácia okolo korona šialenstva nie sú témy, ktoré by ma prinútili sadnúť si a zosmoliť niekoľko slov do súvislej zmysluplnej vety. Áno, týka sa ma [...]

Nehľadaj pravdu – pohľad zvnútra (recenzia knihy)

25.10.2020

Keď ma pred niekedy v decembri minulého roku oslovila Zdenka Wenzlová Švábeková, či by som sa nepodujal spolupodieľať sa na jej novej knihe NEHĽADAJ PRAVDU ako redaktor a korektor, vyrazila mi tým dych. Nie preto, žeby som sa na túto ťažkú a zodpovednú úlohu necítil, milujem výzvy a toto bola výzvy z kategórie vysnívaných, ale preto, že poznám Zdenkin štýl písania, [...]

20. rokov od vstupu Slovenska do NATO, prezidentka Zuzana Čaputová, Marián Kurilla

Garancia bezpečnosti či strata suverenity? Slovensko chráni povestný „bezpečnostný dáždnik“ z NATO už dvadsať rokov

29.03.2024 09:30

NATO presadzuje predovšetkým mierové riešenie sporov. Ak však diplomatické úsilie zlyhá, disponuje vojenskými silami pre zabezpečovanie krízového manažmentu.

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

Fabrika Kia - Teplička nad Váhom

Vláda chce zaplátať migrantmi zo Strednej Ázie dieru na trhu práce. Ako útok v Moskve zmení tento zámer?

29.03.2024 08:00

Po tom, čo skupina teroristov pôvodom z Tadžikistanu zabila v Moskve 139 ľudí, sa slovenské zložky rozhodli posilniť bezpečnostné opatrenia

Rusko, Ukrajina

ONLINE: Masívny útok opäť cielil na ukrajinskú energetiku. Poliaci poslali do vzduchu lietadlá

29.03.2024 07:45, aktualizované: 09:06

Rusko masívne útočí na ukrajinskú energetiku, ktorá je v zložitej situácii. Keď Rusi spúšťajú útoky, Poliaci posielajú do vzduchu lietadlá.

juliendan

V knihách je zachytená múdrosť tohto sveta.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 20
Celková čítanosť: 35990x
Priemerná čítanosť článkov: 1800x

Autor blogu

Kategórie