Založ si blog

Nehľadaj pravdu – pohľad zvnútra (recenzia knihy)

Keď ma pred niekedy v decembri minulého roku oslovila Zdenka Wenzlová Švábeková, či by som sa nepodujal spolupodieľať sa na jej novej knihe NEHĽADAJ PRAVDU ako redaktor a korektor, vyrazila mi tým dych. Nie preto, žeby som sa na túto ťažkú a zodpovednú úlohu necítil, milujem výzvy a toto bola výzvy z kategórie vysnívaných, ale preto, že poznám Zdenkin štýl písania, až na jednu (Navždy prekliata) som prečítal všetky jej knihy, romány aj básnické zbierky. Viem akým štýlom píše, aký žáner vyznáva a aké ťažké sú príbehy, ktoré vychádzajú z jej „dielne“. Nehovoriac o tom, že Zdenka píše o ženách a pre mňa ako pre muža je náročné vžiť sa do pocitov a duše ženy.

Každá kniha má svoju históriu. Každá kniha má svoje miesto. V každej knihe nájdeme malinký kúsok seba. Len treba vedieť čítať. Aj to, čo v knihe nie je. V príbehoch Zdenky Wenzlovej Švábekovej je skutočný život. Bez pozlátka, bez pretvárky. Krutý ale aj láskavý. Knihy, ktoré napísala Zdenka Wenzlová Švábeková, sú knihy, ktoré sa oplatí čítať. O ženách a pre ženy. Príbehy plné lásky, ale aj nenávisti a zloby.

Niekedy v marci som dostal k nahliadnutiu prvé strany príbehu Viktórie a …zostal som v šoku. Zdenka sa vzdialila od svojho spôsobu písania na niekoľko míľ. Niežeby to bolo na škodu, to nie, len som sa s tým musel stotožniť. Pritvrdila. Dovtedy som mal len kusé informácie o námete príbehu, vedel som, že je to príbeh dievčaťa, ktoré sa muselo stať ženou skôr, než si to Viktória sama želala. Zdenka pritvrdila v príbehu, a aj v slovníku. Nie, nie je to na škodu, práve naopak. Román dostal iné grády. Niekto by ho možno zaradil medzi erotickú literatúru, ja nie. Pretože, hoci sa v románe Nehľadaj pravdu nájde dosť erotických scén, ktoré si samotný príbeh doslova vyžaduje, v tejto knihe nie sú vôbec dôležité. Dôležité je niečo úplne iné. Samotný dej. A ten je presne taký, ako to snáď len autorka vie napísať. Romantický, realistický, s prudkým nábojom poézie. Miestami surový, až z neho mrazí, aby vzápätí prešiel do nežnej, láskou naplnenej idyly. Nehľadaj pravdu je iný, ako prechádzajúce diela Zdenky Wenzlovej Švábekovej. Je plastický, s veľmi dobre vykreslenými postavami, bez hluchých miest. Podľa mňa Zdenka výborne využila priestor dvestošesťdesiatich strán, ktoré si na ten príbeh vyčlenila, hoci ako sama priznáva, mohlo ich byť ešte o niečo viac. Aj v tejto knihe je poznať, že nie je veľkým zástancom opisov postáv, či dejov, jej príbeh je priamočiary, bez zbytočného kľučkovania, či zatáčok. Moderný spôsob písania je Zdenke vlastný, slovník je síce jednoduchý, ale zrozumiteľný, v určitých pasážach je cítiť, že Zdenka je tiež poetka a básne sú jej doménou. Mňa veľmi teší, že si do svojho románu vybrala aj jednu z mojich básní.

Musím priznať, že boli chvíle, keď sme sa názorovo rozchádzali a obaja sme potrebovali značnú dávku trpezlivosti a pochopenia, aby sme si svoje postoje vysvetlili. Samozrejme, nakoniec som ustúpil, ale v mnohých prípadoch sme sa dohodli na kompromise a myslím si, že to príbehu neublížilo. K čitateľom a najmä k čitateľkám sa dostáva ďalší výborne napísaný román. Som nesmierne rád, že som bol pri jeho zrode. NEHĽADAJ PRAVDU nie je kniha, skôr horkobôľna, má v sebe dávku pikantnosti, no nie toľko, aby sa z nej stala nechutná gebuzina. Je slaná od sĺz, ale je ju cítiť aj vôňou ženy. A o tom to je. Nájsť v živote to, čo je pre nás najlepšie. Nemusí to byť práve pravda.

NEHĽADAJ PRAVDU si určite nájde dostatok svojich priaznivcov. Už dnes sa teším na ďalšiu knihu Zdenky Wenzlovej Švábekovej Nemusíš prosiť. Ďalší skutočný príbeh zo života ženy.

Neobyčajne obyčajné Vianoce

24.12.2020

Zvláštny rok napätia, neistôt a nepredvídaných zmien sa blíži k svojmu koncu. Áno, odrazu nachádzame čas prehodnocovať a zamýšľať sa. Nič nemusíme robiť rýchlo, okolnosti nás prinútili spomaliť. Situácia, v ktorej sme sa nechtiac ocitli, nás nabáda viac ako inokedy byť obozretnými, ohľaduplnými a obrniť sa vysokou dávkou tolerancie a empatie voči iným. Mnohí z [...]

Čiernočierna tma

26.10.2020

„Temnota nemôže vyhnať tmu: dokáže to iba svetlo. Nenávisť nemôže vytlačiť nenávisť: to môže urobiť iba láska.“ Martin Luther King Jr. Premýšľal som, o čom by mohla byť dnešná úvaha. Politika ani súčasná situácia okolo korona šialenstva nie sú témy, ktoré by ma prinútili sadnúť si a zosmoliť niekoľko slov do súvislej zmysluplnej vety. Áno, týka sa ma [...]

Šťastie

11.10.2020

Dnes som mal na sociálnej sieti kratučkú dišputu so spisovateľkou a poetkou Zdenkou Wenzlovou Švábekovou na tému Šťastie. Teda, aby som bol úprimný, vyprovokovala ma k nej svojimi veršami, teda najmä začiatkom. Šťastie si zdriemlo, snáď aj zaspalo úplne. Následne po tom, čo som sa jej opýtal, či s aj z nej stáva Hľadač(ka) šťastia, keďže spolu píšeme román [...]

kočner, kuciak

Pojednávanie v kauzách Donovaly a Báč zrušili, obžalovaným je aj Kočner

25.04.2024 14:27

Kauzy sa týkajú páchania ekonomickej trestnej činnosti.

Radek Sikorski

Chceme byť jednou z krajín, ktoré určujú smerovanie EÚ, znie z Poľska. Sikorski poslal ostré slová Moskve

25.04.2024 14:27

Poľské ministerstvo zahraničných vecí uviedlo, že Sikorského vízia je úzko prepojená s víziou francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona.

remišová

Remišová: Konanie premiéra vykazuje známky zastrašovania súdnej moci

25.04.2024 13:50

Remišová to uviedla v reakcii na utorkovú kontrolu rezortu spravodlivosti na najvyššom súde.

SR súdy Kuffovci napadnutie farmár POX

Pojednávanie s Kuffovcami bude pokračovať v júli

25.04.2024 13:18

Súdny proces pokračoval výpoveďou ďalšej svedkyne.

juliendan

V knihách je zachytená múdrosť tohto sveta.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 20
Celková čítanosť: 36109x
Priemerná čítanosť článkov: 1805x

Autor blogu

Kategórie